søndag 26. juli 2009

Fagerhøiløpet 2009

Fagerhøi ligger på Peer Gynt-veien et stykke innenfor Skei (en god del lengre enn jeg regnet med), og det så mørkt ut ift å rekke starten... Møtte Per B og Rune S som var klare som noen egg. Disse gutta har løpt her før, og hadde strategi og taktikk klar. Selve løypa er ganske tøff med en god del stigning (se Polar-kurve). Ca 13 km lang. Løypa går på noe sti, litt myr men i hovedsak på grusvei. Klarte ikke henge på Rune S, men kom inn på 56:10 - 1:48 bak Rune. Det ble 5 plass i klassen. Etterpå spiste vi rømmegrøt og spekemat - det hører med på fjellet! Ikke helt fornøyd med gjennomføringen, følte meg ikke spesielt sterk og syns litt synd på meg selv de siste kilometrene.

Lærdom: Faktisk sjekke hvor løpet er FØR løpsdagen.




lørdag 4. juli 2009

Jølster Maraton 2009

Hadde sett frem mot Jølster Maraton, som jeg hadde hørt mye bra om. Løypa går langs Jølstervatnet og er nærmest paddeflat med unntak av ei lita kneik første kilometren. Tok sikte på halvdistanse, og ankom Jølster dagen før. Sjekket inn på Jølster Hotell som er et tradisjonsrikt (les: slitent) hotell strategisk plassert ved elveoset.

Løpsdagen opprant med sol og varme. På start var det nok 28 grader, og jeg sørget for å drikke masse helt frem til startskuddet gikk. Kjente raskt at kroppen ikke fungerte 100%, selv om det så ut som størsteparten av startfeltet hadde enda mer problemer enn meg. Utover i løpet ble varmen stadig mer trykkende. Så flere maratonløpere (som startet i Jølster og rundet halvløp der vi startet) som stakk vinkelrett ned i fjorden for å avkjøle seg. Vi halvmaratonløpere tok oss ikke tid til slik.

Arrangørene hadde satt opp ekstra væskestasjoner så tilbudet om drikke var utmerket. Samtidig var det ikke å komme unna at det var voldsomt varmt. Noen vannspredere var satt ut og ga noen sekunder avkjøling... De siste par kilometrene var blant det varmeste jeg har opplevd, og det må ha vært godt over 30 grader. Polaren viser en maks temp på 35 grader! Neppe helt riktig det var VARMT! Kom i mål på 1.32.17, og det holdt til 2 plass i klassen og 5 plass totalt. Fornøyd med plasseringen selv om jeg skulle ønsket tiden under 1.30.

Lærdom: Veldig lurt å drikke nok. Jølster er en rekordløype. Skal dit igjen, ja.






søndag 7. juni 2009

Fjellmaraton 2009

Målsettingen foran årets fjellmaraton var å komme under 1.25. Tok buss fra Beitostølen sammen med Trond og var blant de heldig som fikk plass inne i varmestua. Etterhvert kom sola frem og vi tuslet kilometren bortover mot start. Rolig oppvarming mens de første maratonløperene passerte oss. Tempoet ut fra start var høyt nok, og i bakkene nedover mot Bygdin slet jeg med å følge de jeg løp sammen med. I bunn av bakken slet jeg voldsomt med å få steget på plass etter ei mil med nedoverbakke.

10 km ble passert på ca 38 minutter... slett ikke verst men jommen begynte jeg å bli sliten. Opp Båtskaret gikk det tyngre enn jeg regnet med, hadde jeg åpnet for hardt? Bakken er lang og det er enda 8 km inn til mål. Slet med løpesteget ned mot Beitostølen, og hadde det vondt den siste biten. Samme Andreas N. som jeg slo i Vest-Torpa durte  forbi meg ned mot mål.

Tida ble 1.25.58. Ørlitt under målsettingen, men fornøyd med plassering som nr 10 i klasse 40-44 år! Det holdt til plass på scena og premie! Imponert over Trond som kliner til med 1.33!!!

Lærdom: Trene løping i nedoverbakke. Trene overganger.


fredag 22. mai 2009

Vest-Torpa rundt 2009

Vest-Torpa rundt er et fint lite løp som starter på toppen ved Ulsjøen og ender opp på idrettsplassen i Vest-Torpa. Lengde 8,2 km. Trond og Barsk var med som heiagjeng og fotografer. Et tretti-talls løpere stilte til start, og tempoet var høyt  allerede fra start. Utrolig slik som nedoverbakker mørner beina! Løp hele løypa sammen med Andreas Nordy (?), og vi presset hverandre hele tida. Tenkte hele tiden at dette ikke kan holde helt inn. Utrolig nok klarte jeg å holde ut helt til mål, og hadde litt ekstra krefter de siste 3 hundre metrene. Spurtet i mål på 30:59, og fikk 2de plass i klasse 35-44 år. Kjennes ut som et av mine beste løp fra start til mål. Premie var en tollekniv! Moro.

Lærdom: Tja, det gikk jo bra så hva skulle det være? Trene fart i nedoverbakker kanskje.

Alle foto: Trond Mæhlum





søndag 3. mai 2009

Sentrumsløpet 2009

Så skulle det skje. Kontrollmålt 10 km og under 40 minutter. Deltok i Cecile K's konfirmasjon på formiddagen før jeg ruslet ned mot start. Sol, god stemning og masse folk. Holdt på for lenge med oppvarmingen og kom altfor langt bak i starten. Løypa er noe kupert og kanskje ikke den mest lettløpte.

Holdt høyt (til meg å være) tempo hele veien og klarte å klemme med under 39 min - sluttid 38:59 !!! Fantastisk gøy å klare målet med så god margin.



Kunne nok hatt 15 sek bedre tid hvis jeg hadde stått lengre frem i starten. I ettertid viser pulskurva at jeg ikke tok spesielt store sjanser i starten, kunne med fordelt trøkka til mer fra start. Lite løpetrening etter en lang skisesong er også medvirkende. Sikkert. Men litt pingle var det.

Lærdom: Komme i gang med løpinga tidligere på våren! Starte tidlig med oppvarming, stå langt frem i starten. Trøkke til fra start.



fredag 2. januar 2009

Resultater 2009

27.12 LØP Romjulsløp Vind/Dalborgen Gjøvik 5 km - Tid 19:26 (3 av 6)
17.12 LØP 3000m testløp Gjøvik stadion - Tid 10:49 (5 av 8)
08.12 LØP Snøkuten #3 Houmsrunden 11.4 km - Tid 46:46 (4 av 12 i M35-49, 8 tot)
14.11 LØP 3000m testløp Gjøvik stadion - Tid 10:57
10.11 LØP Snøkuten #2 Nordhagarunden 9.5 km - Tid 37:02 (4 av 21 i M35-49, 8 tot)
17.10 LØP Hytteplanmila Hole 10 km - Tid 38:11 (7 av 44 i M40-44)
15.10 LØP 3000m testløp Gjøvik stadion - Tid 10:45.
13.10 LØP Snøkuten #1 Kaashagarunden 6.9 km - Tid 25:41 (5 i M35-49, nr 10 tot)
04.10 LØP Skumsjøen Rundt 15 km - Tid 1.01.51 (3 av 7 i 40-49 år, nr 6 tot)
27.09 LØP Oslo Maraton Oslo 21 km - Tid 1:27:53 - (31 av 440 i klasse M40-44)
12.09 LØP Stockholm halvmaraton 21 km - Tid 1:36:47 - nr 1212
09.09 LØP Vinddilten 6 km terreng - uten tid

02.09 LØP Vinddilten 6 km terreng - Tid 26:30 - nr 2 i mål
26.08 LØP Vinddilten 6 km terreng - Tid 26:53 - først i mål
15.08 TRI Oslo Triathlon Olympisk dist - Tid 2.31.19 (4 av 26 i mosjon 40-49 år)
25.07 LØP Fagerhøiløpet 12.9 km - Tid 56:10 (5 av 7 i 40-44 år)
04.07 LØP Jølster Maraton halv 1:32:11 (2 av 7 i 40-44 år, nr 5 totalt)
17.06 LØP Vinddilten 6 km terreng - Tid 26:18
10.06 LØP Vinddilten 6 km terreng - Tid 26:14
06.06 LØP Fjellmaraton Beitostølen 21 km - Tid 1:25:58 (10 av 68 40-44 år)
25.05 LØP Sørdalskarusellen 10 km (noe terreng) - Tid 41:05 (7 av 19 i 40-49 år)
21.05 LØP Vest-Torpa rundt - 8.2 km - Tid 30:59 (2 pl 35-44 år)
03.05 LØP Sentrumsløpet Oslo 10 km - Tid 38:59 (34 av 284 i 40-44 år)
09.04 SKI Ulsjøløpet Vest-Torpa - Tid 39:02 (14 pl)
05.04 SKI Jomfruslettfjellet Etnedal - Tid 1:52:29 (8 pl av 11)
29.03 SKI Sevalsrunden Øvre Vardal 15 km - Tid 55 min
21.03 SKI Birken Rena - Lillehammer 54 km - Tid 3:52:01
03.03 LØP Snøkuten #6 Veldre - trimklasse uten tid
01.03 SKI Vasaloppet Salen - Mora 90 km - Tid 5:48:50 (1935 pl)
15.02 SKI Madshus skimaraton - Tid 2:35:29 (15 av 48 i 40-44 år)
25.01 SKI Marcialonga Italia 70 km - Tid 4:35:29 (1307 pl)
06.01 LØP Snøkuten #4 Veldre - Tid 50.08 (7 av 10 i 35-49 år)

tirsdag 1. januar 2008

Resultater 2008

09.12 LØP Snøkuten #3 11 km - Tid 49:28 (9 av 14 i 35-49 år)
11.11 LØP Snøkuten #2 9 km - Tid 40:53 (15 av 24 i 35-49 år)
18.10 LØP Hytteplanmila 10 km - Tid 40:43 (21 av 45 i 40-44 år)
14.10 LØP Snøkuten #1 7 km - Tid 27:36 (16 av 28 i 35-49 år)
04.10 LØP Eggemomila 10 km - Tid 40:32 (23 av 63 i menn. 500m for kort?)
28.09 LØP Oslo maraton halv 21 km - Tid 1:32:24 (42 av 264 i klasse 40-44 år)
25.09 LØP Bergstoppen opp 6,5 km terreng - Tid 32:01 (9 av 12 i klasse 40-49 år)
21.09 LØP Dokkarunden 10 km terreng - Tid 42:06 (1 av 2 i klasse 40-44 år)
07.09 LØP Brandbuløpet 13 km terreng - Tid 1:11:51 (6 av 6 i klasse 40-44 år)
06.09 LØP Nordmarkstraver'n 30 km terreng - Tid 2:45:48 (33 av 58 i klasse 40-44 år)
23.08 LØP Spåtind opp 8 km motbakkeløp - Tid 54:37 (2 av 9 i klasse menn mosjon)
27.01 SKI Marcialonga - Tid 6:02:47 (2270 pl)