Dag 1: Pisa - Volterra. Landet 12:30 og på veien en time senere. 22ish varmegrader og Toscana på sitt beste. 55 flate kilometer og så ei mil bratt oppover til Volterra. Middag på La Vecchia Lira. Klar for lang dag morgen...
Dag 2: Volterra - Sansepolcro 150 km. Tøff dag der vi forserte 2100 høydemetre. Et par av bakkene så bratte at jeg vurderte å gå av sykkelen. En av deltagerne meldte forfall i første motbakke pga medical og tok taxi frem, helt ok da hotell var booket og klart da vi kom til Sansapolcro. Fikk vondt kne på slutten, uutholdelig å sitte på setet og trå, må få justert setet... Men for et fantastisk landskap!!! Toscana er utrolig vakkert. I morgen får vi en kort, men bratt etappe til San Marino... Nå mat (tipper det blir lasagne i kveld også)
Dag 3: Kort dag, 85 km og 1350 høydemetre fra Sansepolcro til San Marino. Dagen startet med en seig bakke opp til 900 m høyde. Slak nedoverbakke over 55 kilometer på baksiden! Så var det bakkespurt opp til San Marino, 550 meter bratt mot byen på toppen av fjellet! Øyvind vant, jeg nr 2. Utrolig fint i San Marino. God mat. Bratt. Utsikt overalt.
Dag 4: Kjølig morgen i San Marino da vi snirklet oss ned de bratte hårnålssvingene og gjorde unna de to milene mot Rimini. Skar nordover før bygrensen, unngikk morgenrushet og dunket nordover. Varmen kom med sola. Lunch i Ravenna, der jeg fikk kjøpt nytt kjede, det gamle var blitt ganske slarkete og røk for et par dager siden. 35€ ferdig montert. Mer enn tredve grader pluss mens vi tråkket videre nordover. Dro 5 km hver og så fikk vi en god hvil bakerst i toget. 5:45 på setet i dag, 173 km. Chioggia er Venezia i miniatyr, smale kanaler med venezianske bruer. Italiensk iskrem og kald øl.
Dag 5: Hotellet i Chioggio serverte ikke frokost, så det ble espresso doppio og croissant på en bar rundt hjørnet. Tok ferje mot Venezia og måtte sykle et par strekk før vi kunne ta det siste hoppet over til Markusplassen. Et par timer sightseeing i Venezia er mer enn nok, og snart forlot vi Lido på sykkelsetet. Fin rytme i kjeden, vi er tre som drar i front fem kilometer om gangen. 33 km/t ser ut til å være en fart alle henger med. Kl 18 kom vi til Lignano, en av de store feriebyene i Nord-Italia. Men nå er alt enten stengt eller i ferd med å stenge for vinteren. 110 km i dag. Begynner å bli litt sliten...
Dag 2: Volterra - Sansepolcro 150 km. Tøff dag der vi forserte 2100 høydemetre. Et par av bakkene så bratte at jeg vurderte å gå av sykkelen. En av deltagerne meldte forfall i første motbakke pga medical og tok taxi frem, helt ok da hotell var booket og klart da vi kom til Sansapolcro. Fikk vondt kne på slutten, uutholdelig å sitte på setet og trå, må få justert setet... Men for et fantastisk landskap!!! Toscana er utrolig vakkert. I morgen får vi en kort, men bratt etappe til San Marino... Nå mat (tipper det blir lasagne i kveld også)
Dag 3: Kort dag, 85 km og 1350 høydemetre fra Sansepolcro til San Marino. Dagen startet med en seig bakke opp til 900 m høyde. Slak nedoverbakke over 55 kilometer på baksiden! Så var det bakkespurt opp til San Marino, 550 meter bratt mot byen på toppen av fjellet! Øyvind vant, jeg nr 2. Utrolig fint i San Marino. God mat. Bratt. Utsikt overalt.
Dag 4: Kjølig morgen i San Marino da vi snirklet oss ned de bratte hårnålssvingene og gjorde unna de to milene mot Rimini. Skar nordover før bygrensen, unngikk morgenrushet og dunket nordover. Varmen kom med sola. Lunch i Ravenna, der jeg fikk kjøpt nytt kjede, det gamle var blitt ganske slarkete og røk for et par dager siden. 35€ ferdig montert. Mer enn tredve grader pluss mens vi tråkket videre nordover. Dro 5 km hver og så fikk vi en god hvil bakerst i toget. 5:45 på setet i dag, 173 km. Chioggia er Venezia i miniatyr, smale kanaler med venezianske bruer. Italiensk iskrem og kald øl.
Dag 5: Hotellet i Chioggio serverte ikke frokost, så det ble espresso doppio og croissant på en bar rundt hjørnet. Tok ferje mot Venezia og måtte sykle et par strekk før vi kunne ta det siste hoppet over til Markusplassen. Et par timer sightseeing i Venezia er mer enn nok, og snart forlot vi Lido på sykkelsetet. Fin rytme i kjeden, vi er tre som drar i front fem kilometer om gangen. 33 km/t ser ut til å være en fart alle henger med. Kl 18 kom vi til Lignano, en av de store feriebyene i Nord-Italia. Men nå er alt enten stengt eller i ferd med å stenge for vinteren. 110 km i dag. Begynner å bli litt sliten...
Dag 6: Mye banking langs motorvei i dag, 95 flate kilometere fra Lignano til Trieste der vi spiste lunch. Så befant vi oss noen kilometer på en vei der syklister strengt tatt ikke har noe å gjøre før vi klatret opp i de Slovenske fjellene. Slovenia har klart å karre til seg et par mil med kystlinje langs Adriaterhavet, men vi fikk vel egentlig ikke noe godt inntrykk av landet det vi krysset landstripa på tvers. Passkontrollen inn i Kroatia gikk fint, men jeg dundret rett igjennom tollen i god tro mens de andre gutta måtte vise pass og forklare seg Nå har vi havnet i Buzet, en liten by inni landet. Blir spennende å prøve kroatisk mat! 143 km i dag, 715 høydemetre.
Dag 7: Vet ikke om det var klokkeren i Buzet eller bikkja hans som sto opp først i dag, men klokka 6 var ihvertfall begge i full sving med å vekke hele byen. Frokosten var litt mer spinkel enn den italienske, men absolutt tilstrekkelig for sultne syklister. Halv ni startet vi klatringen over toppene som lå mellom oss og ferjeleiet i Brestov 55 km unna. Plutselig befant vi oss midt i løypa til Rally Croatia, men fikk under tvil kjøre et par kilometer på løypa (vi kom en halvtime før veien ble stengt) før vi skar sørover. Vi rakk ferja med et kvarters margin. Øya Cres er en langstrakt affære som har blitt stor på turisme. Helt i sør ligger Mali Losnij som virkelig er en perle i Adriaterhavet. 5:45 på setet i dag, 139 km og 1940 høydemetre. Kun en dag igjen, i morgen sykler vi inn til Rijeka.
Dag 8: Finale: Mali Losinj - Rijeka. Endelig fremme etter 1021 kilometer på 8 dager. Dagen startet med veldig god frokost på Hotel Apoksiomen i Mali Losnij. Grått vær med veldig klam luft. Dagen preget av at det var siste dag, med vel høy hastighet på enkelte strekninger. Alle er slitne etter lange dager på sykkelsetet. Dagens etappe var på 124 km og 1720 høydemetre, mye opp og ned. Godt å være fremme i Rijeka. Har akkurat pakket syklene i esker vi hadde sendt ned på forhånd. Vi er fornøyd med en super tur, og at vi har unngått uhell av noe slag!
Dette er en super måte å oppleve Europa på! Med en liten sekk med litt ekstra klær, tannbørste og kredittkort får man en frihet til å oppleve ting på en helt spesiell måte. Anbefales!
Dag 7: Vet ikke om det var klokkeren i Buzet eller bikkja hans som sto opp først i dag, men klokka 6 var ihvertfall begge i full sving med å vekke hele byen. Frokosten var litt mer spinkel enn den italienske, men absolutt tilstrekkelig for sultne syklister. Halv ni startet vi klatringen over toppene som lå mellom oss og ferjeleiet i Brestov 55 km unna. Plutselig befant vi oss midt i løypa til Rally Croatia, men fikk under tvil kjøre et par kilometer på løypa (vi kom en halvtime før veien ble stengt) før vi skar sørover. Vi rakk ferja med et kvarters margin. Øya Cres er en langstrakt affære som har blitt stor på turisme. Helt i sør ligger Mali Losnij som virkelig er en perle i Adriaterhavet. 5:45 på setet i dag, 139 km og 1940 høydemetre. Kun en dag igjen, i morgen sykler vi inn til Rijeka.
Dag 8: Finale: Mali Losinj - Rijeka. Endelig fremme etter 1021 kilometer på 8 dager. Dagen startet med veldig god frokost på Hotel Apoksiomen i Mali Losnij. Grått vær med veldig klam luft. Dagen preget av at det var siste dag, med vel høy hastighet på enkelte strekninger. Alle er slitne etter lange dager på sykkelsetet. Dagens etappe var på 124 km og 1720 høydemetre, mye opp og ned. Godt å være fremme i Rijeka. Har akkurat pakket syklene i esker vi hadde sendt ned på forhånd. Vi er fornøyd med en super tur, og at vi har unngått uhell av noe slag!
Dette er en super måte å oppleve Europa på! Med en liten sekk med litt ekstra klær, tannbørste og kredittkort får man en frihet til å oppleve ting på en helt spesiell måte. Anbefales!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar