mandag 29. oktober 2012

Zoot Ultra Tempo 5.0

Ikke så ofte jeg skriver om sko, men synes Zoot Ultra Tempo 5.0 fortjener litt skryt. Har brukt skoen to-tre uker, og synes den er perfekt som treningssko. Kan også tenke meg å bruke den på litt lengre løp. Noe som for meg betyr mer enn 10 kilometer. 

Zoot har sine røtter i triathlon, og mange av løsningene er bra å ha i triathlon-konkurranser:
- Løkker ved hæl og foran for å trekke skoen raskt på
- Strikk-system istedet for lisser, med rask og enkel stramming.
- Hull for drenering av vann i sålen.
- God foring innvendig, kan løpe uten sokker.

Med 276 gram - i størrelse 44 - er Ultra Tempo 5.0 midt på treet vektmessig. Sålen er vridningsstabil, har endel demping og gir god støtte til foten hele veien rundt. I forfot er skoen høy nok til ikke å presse unødvendig på tærne og gi ubehag på lengre turer. Jeg har stort sett et par tånegler i avgang til enhver tid så plass til tærne er noe man har lært å sette pris på.

Jeg bruker alltid 5 mm hælinnlegg for å avlaste akillessenen, og det er ingen problemer med plass til de små silikonlappene under innleggssålen.

Skoen gir god demping uten å virke tung. Sålen har noe mønster, og er klart egnet for både asfalt og grus. Selv om skoen har mange triathlon-finesser, kan den definitivt brukes som en ren løpssko også.

Lisse-systemet fungerer bra, for meg betyr det at jeg ikke justerer strammingen i det hele tatt. Bare trekker skoen rett på foten - og ut å løpe. Enkelt og greit.

Zoot Ultra Tempo 5.0 veier 276 gram på kjøkkenvekta.
God foring, ingen lisser - trå trett inn og løp!
Strammesystemet.
Såle for asfalt og grus.
Gir god støtte og demping uten å virke tung. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar