lørdag 24. november 2012

Skille rolig og hardt

Har de siste månedene lagt om treningene, skiller nå mye tydeligere på hard og rolig trening. For meg gir dette bra resultater, jeg har fått et merkbart løft i løpeform.

Sone-1 treningen er nå dominert av veldig rolige løpe-turer og GÅING. Prøver å gå rundt Dalborgen - min lokale runde - på 4.7 km tidlig på morgenen. Dette gjør jeg før frokost, runden tar ca 45 minutter. Fantastisk flott start på dagen og perfekt restitusjon.

Dalborgen, en vinterdag i 2009

Det sies at sone-1 trening skal gå så sakte og ha så lav belastning at det er FLAUT. De færreste praktiserer dette. Etter å ha vært med på diverse langturer i mange sammenhenger mener jeg det kjøres altfor hardt. Tempoet må ned, og det er helt ok å gå!

Mens de rolige turene har blitt roligere enn før, kjører jeg minst like hardt i hardøktene. Det går an når jeg har mer overskudd ved å ha kuttet kraftig ned på trening i sone 2 og 3.

Intervalltreningene er mer varierte, reportoaret av standardøkter som 6x1000m, 10x2 min bakke og 5x5 min bakke er utvidet med 400-metre for fart og 2000m intervaller for å heve anaerob terskel og styrke utholdenheten generelt. Spesielt 4x2000m drag har fungert bra!

Kurva viser prosentvis andel i de forskjellige sonene. Treningan foregår hovedsaklig i sone 1! Mengden i sone-2 er kraftig redusert og sone-3 treningen er nesten helt eliminert de siste månedene.

Intensitet siste året

1 kommentar:

  1. Enig med deg. Har gjort det samme, og det er nesten flaut noen ganger hvor sakte de rolige øktene går. Men det gir resultater. :)

    SvarSlett