torsdag 13. mai 2010

I gang igjen

"Sjingpsjjjjjj" kom det fra sykkelen idet jeg var ferdig med å pumpe luft. Forsto lite inntil jeg kunne konstatere at ei eike i bakhjulet var røket, og at rekylen tydligvis hadde punktert slangen fra innsiden. Er ikke utstyrt med hverken utstyr eller kunnskaper til å reparere slikt, og dermed måtte dagens sykkeltur avlyses. Fillern.


Siden Rikko så på meg med håpefulle øyne og jeg var klar for litt mosjon ble plan B iverksatt: spaser/joggetur på Vind. Hofta har blitt såpass bra at jeg var klar for noen forsiktige løpesteg på mykt underlag. Valgte Inov-8 XTalon 212-skoene som fortsatt har ispiggene i sålen. Fungerte prikkfritt på svært varierende underlag: sti, grusveg og gjørme - snø og is også!

Småløp rundt 13km-løypa som stedvis fortsatt har mye snø. La inn romslige pauser for ikke å overbelaste beinet som har plaget meg siste måneden. Kortet inn på steglengden, rettet ryggen og bøyde ekstra i knærne for å gi kroppen maksimal støtdemping - og det virket fantastisk bra! Ingen smerter på den halvannen timen vi var ute.

Siden jeg lytter til den fantastiske boka "Born to Run", måtte jeg prøve å løpe barfot, tok av sko og sokker og luntet avgårde på skogsbilveien... Legger merke til at løpesteget umiddelbart blir mere forfot - og at hælen kun brukes i den siste landefasen etter at forfoten har sørget for en myk landing. Løp ca en km på skogsbilvei med grus, gress og selv noe is og snø - uten problemer! Fascinerede!

1 kommentar:

  1. Godt å høre at du er løpbar igjen, Jan Olav. Barfotløping har jeg også prøvd litt, etter harde baneøkter spesielt. Godt å trippe et par km på gresset etterpå. Skal utvikle det mer i sommer - når tælan har gått...

    SvarSlett