tirsdag 13. november 2012

Per Briskelund med seier nr 50

November betyr den 9.5 km lange Nordhagarunden, ihvertfall for den lille, harde kjerne som deltar på Snøkuten. Fra Gjøvik stilte vi mannsterkt med Per, Settar, Gard, Bjørn, Geir Magne og debutantene Roar og Gard. Per har fra før loggført 49 seire i vinterkarusellen, og var nok motivert for å nå et visst rundt tall i løpet av kvelden!

På Hedmarks-raid: Gard, Roar, Per, meg og Settar
Hadde pigget opp et nytt par Inov8 Xtalon 212, men forholdene var såpass bra at upigget også hadde gått bra. Fra start la jeg meg bak Per, i en tetgrupe bestående av 4 stykk. Holdt meg klokelig bak ryggen til Per de første flate kilometrene, før jobbinga begynte opp den beryktede Meieribakken. Her kliver det jevnt oppover 2 kilometer. Her går det fort nok for min del, begynner å stivne mot toppen. Må slippe de tre andre med noen få meter, men kjemper hardt for ikke å miste kontakten.



Tøff trøkk etter 3.5 km!

Pulskurva til debutant Roar Solli. Ikke rart'n blir slitin etterhvert... 


Nordhagarunden, medurs før jul - moturs etter jul
På det høyeste punktet av løypa er det cirka 2.5-3 kilometer til mål, og jeg prøver å få stive bein til å løpe fortere i nedoverbakkene enn de tre foran meg. Det lykkes ikke i særlig grad.

Holder stort sett avstanden ut på asfalten som markerer 1.5 km til mål. Her bråstanser en av mine konkurrenter og bøyer seg ned (Jeg troddde han hadde mistet noe, men det viste seg han hadde fått hold). Dermed er jeg på tredje plass og dundrer nedover mot mål. Tar litt innpå de to foran, men har ikke krefter til å ta inn forspranget på ca ti sekunder.


Kommer i mål på 3 plass, 13 sekunder etter Per og 7 sekunder bak nr 2. Per vinner på 34:40, jeg får 34:53. Mange gode prestasjoner av Gjøvik-gjengen, nevner spesielt Gard og Road som kom inn på drøye 36 minutter på sine debuter, veldig bra.

Per tar med dette sin 50-ende seier i Snøkuten - en fantastisk prestasjon som hvem som helst vil få problemer med å kopiere. Gratulerer så mye!

Jeg hadde vært stor i kjeften og veddet en vinflaske på at Per skulle slås, måtte bite i gresset og overlevere flasken i en høytidelig og følelsesladet seremoni i garderoben etter løpet. Høyst fortjent!

Allikevel gledelig at jeg perser ganske solid, og ser ut til å ha stabilisert meg på et høyere nivå enn tidligere - og avstanden frem til toppen og en Snøkuten-seier definitiv er innenfor rekkevidde!

http://www.kondis.no/per-briskelund-rundet-50-seire.5126747-127676.html
Foto: Rolf Bakken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar