tirsdag 16. februar 2010

Bakken is back i Snøkuten nr 4

Siden kulda satte en stopper for januarutgaven av Snøkuten, ble det arrangert ekstraløp i kveld - og det var den 11.4 km lange Houmsrunden som sto for tur. Totalt stiger løypa hele 230 meter, og gikk i kveld på solid is og snødekke. Hadde spandert på meg et par nye Xtalon 212's med Maxigrip pigger -  dette fungerer superbra. Skru inn og løp. Varmet opp sammen med Rolf, og kroppen kjentes faktisk veldig bra. Ikke fler enn 16 deltagere valgte å løpe på tid, med Helge Holte og Rune Kvikstad som klare favoritter.

Valgte å løpe uten hansker i fem-seks minus - var aldri noe problem. Ikke overraskende stakk Helge og Rune av i god fart, og Rolf og jeg løp sammen opp den slake stigningen de første 3 kilometrene. Etter å ha svingt av fra hovedveien starter den tunge stigningen opp mot toppen, og jeg klarer ikke holde Rolf som drar sakte men sikkert i fra. Opp mot toppen øker avstanden og jeg sliter tungt. Det er kanskje 30 sekunder mellom oss på toppen - halvveis gjennom løypa.

Snittpuls 168

Et stykke nedover bakkene merker jeg at steget kommer mer tilbake, og jeg siger sakte innpå Rolf. Noen ganger ser det ut som han er helt nærme - men hver gang er det silhuetten av en saktegående trimmer som dukker opp... Helt i bunn av bakken er han ikke langt unna, men jeg har ikke krefter (eller guts) til å hente inn de siste sekundene. Rolf holder unna og jeg kommer i mål 15 sekunder bak. Godt gjort av Rolf som definitivt er tilbake etter skadeavbrekket. Min tid ble 45:54, et lite minutt raskere enn i desember - men i kveld var det vesentlig bedre føre!

Link til kondis her.
Helge var raskest med 40:22, en imponerende tid tatt i betraktning av at han mistet isbrodden, snudde for å plukke den opp, løp med de i hånda (men det ble for glatt), og stoppet for å ta brodden PÅ igjen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar