tirsdag 10. november 2009

Nordhagarunden og en mindre leteaksjon

En rask rapport fra kveldens Snøkut. Plukket opp Bjørn og Tesfaye på stasjonen og durte over til Kirkekretsen skole på Veldre. Tesfaye er fra Etiopia og løper halvmaraton på 1:09, og har vært med på endel tirsdagstreninger. Supre forhold med et par minusgrader og tørre veier. Utstyrte Tesfaye med refleksvest og hodelykt, og Bjørn hadde sørget for lue og votter.

Tok en halvtime rolig oppvarming og viste nøye hvordan målgangen foregikk, dette kan være litt forvirrende for folk som ikke har vært med før. Starten gikk, og som vanlig føk toppgutta avgårde i en vill fart, så Tesfaye spinne avgårde noen meter bak. Syk aks på den mannen. Hehe... tenkte gutta skal få noe å bryne seg på. Passerte Veldre kirke i et greit tempo, prøvde å holde litt igjen og ikke gjøre samme tabbe som i fjor da jeg var tom etter 4 km. Tok følge med Rolf B. som kjentes sterk der vi jobbet oss avgårde i sub 4 min/km tempo...

I bunn av Meieribakken er det nå lagt asfalt noen hundre meter, og jeg kjente at Rolf slapp. Passerte en løper i bakkene pluss en til som stopper for å knyte lissene. Kom opp i ryggen på et par stykker og vi vekslet om å dra oss over flatene på toppen av løypa. Den yngste av de to og jeg løp side ved side og tempoet kjentes høyt nok, samtidig som jeg følte meg sterk. I bakkene ned mot mål økte tempoet. I gatelysene på de siste hundre metrene dro han på og jeg svarte. I siste sving før bakken opp mot skoleplassen dro han på ytterligere og jeg var toast. Kom inn 2 sekunder bak.

Tiden ble 37:02 som er et solid løft fra i fjor og er meget fornøyd. 3:54 min/km. Arne Mjelde Sæther vinner totalt på sterke 31:50. Helge H. vinner klassen på 33:13. Unggutten jeg løp sammen med på siste halvdel heter Gustav Fallerås, er fra Lillehammer og er bare 14 år! Sterkt! Rolf B kommer inn 40 sekunder bak meg og Bjørn lander på 42 minutter - absolutt godkjent! Men hva med Tesfaye?

Kikket rundt i målområdet men han var ikke å se. I garderoben får vi høre at en løper trolig fortsatte rett frem i krysset på 5 km... kan dette ha vært han? Dusjet og skiftet. Fortsatt ingen Tesfaye. Stort sett alle har reist hjem da Bjørn og jeg drar ut på et rescue mission. Begynner å bli svakt bekymret, det er kuldegrader, han er tynnkledd og kan være vanskelig å forstå... Vi kjørte innover i retning vi trodde han befant seg, og etter ei snau mil møter vi en bil som blinker med lysene og stopper oss. En av funksjonærene på vei hjem har plukket han opp. Puh...! Tesfaye har ligget på 3 plass etter ca 5 km, 50-100 meter bak lederduoen som løp uten lykter. Da de tok 90 grader høyre i mørket har han fortsatt rett frem... Shit happens!

Er vanvittig imponert over Snøkuten. MASSE folk som er ute og trimmer (over 350 denne gangen) i alle slags tempo, og vi gærningene som løper på tid er på ingen måte hovedpersoner. Dette er folkehelse i praksis og bør være et eksempel for etterfølgelse!


2 kommentarer:

  1. haha! Kanskje stygt å le, men historien om Tesfaye var faktisk ganske artig. Må være veldig frustrerende når det går opp for vedkommende hva som har skjedd..

    SvarSlett
  2. Frustrerende - og etterhvert ganske kjølig vil jeg tro

    SvarSlett