mandag 5. oktober 2009

Lette og tunge løpesko

Intuitivt forstår vi at tunge sko er mer energikrevende enn lettere sko. Skoen skal aksellereres både horisontalt og vertikalt og det krever krefter. Men hva betyr det i minutter og sekunder på de distansene jeg vanligvis løper?

I Essentials of exercise physiology (side 279) finner vi at 100 g ekstra pr sko medfører en økning i oksygenopptak på 1 % under moderat løping. Små endringer i skovekten medfører altså stor effekt på arbedsøkonomien. Sammenligner vi Mizuno Wave Ronin lettvektssko (vel relativt, med 450 gram/par i størrelse US 9) med et par Ascis Kayano (740 gram/par i størrelse US 9) er forskjellen 290 gram totalt, 145 gram pr sko. Dette betyr at oksygenforbruket er 1,45% høyere i Asics-skoene skal vi tro forskningen.

http://runningforfitness.org/ har kalkulatorer som gir estimater mellom VO2max og tilhørende løpstider på ulike distanser. Basert på min bestetid i Sentrumsløpet 2009 på 38:59, får jeg estimert en VO2max på 53,5 ml/kg/min. Skulle jeg ha løpt med Asics Kayano, ville jeg måtte bruke 0,776 ml/kg/min (1,45% x 53,5) av min O2 kapasitet for å slepe med meg det tyngre skoparet. En VO2 på 52.72 ml/kg/min (53,5-0,776) ville være disponibelt. Estimat på ”ny” tid på 10 km er nå 39:30, altså 31 sekunder mer.

For et halvmaraton er tilsvarende tall
  • 1:27:25 for tunge sko
  • 1:26:19 for lette sko
  • En forskjell på 1 min 6 sek.
På et maraton
  • 3:02:20 for tunge sko
  • 3:00:05 for lette sko
  • En forskjell på 2 min 15 min
Så når en god venn av meg sier "Jan Olav, jeg skulle slått deg ned i støvlene bare jeg hadde hatt gode sko", så er hun helt klart inne på noe.

Referanser:
  1. William D. McArdle,Frank I. Katch,Victor L. Katch (2006): Essentials of exercise physiology, side 279
  2. http://runningforfitness.org/

2 kommentarer:

  1. Jeg også er av den oppfatningen der, men jeg synes det er en ting som er enda viktigere med lette kontra tunge sko.

    Som regel har de lette skoa en annen "profil" og er rett og slett enklere å løpe fort med.

    Jeg har løpt veldig mye i mengdetreningssko, og nå løper jeg KUN i lettvekt og konkurransesko. Også på roligeturer.

    Dette fordi jeg føler løpsfølelsen er mye bedre med de lettere skoa + at tunge/stive mengdetreningsko kan også gi et litt annet steg.

    De absolutt letteste skoene jeg har - Nike Lunarracer er jo ekstremt lette. 150gram.

    Disse har jeg bare brukt på distanser på 3km og har persa bra med de. Alikevel er det ett eller annet med skoa jeg ikke liker (den enorme dempingen i skoa?). Så vanligvis velger jeg noen litt tyngre sko på 10km, halvmaraton og maraton fordi jeg synes disse "virker" raskere dog de veier mer.

    Spennende det du tok opp med hvor mye det utgjør på raceday! Egentlig hadde jeg trodde det skulle utgjør mer, men resten er nok heller at skoen er lettere å løpe raskere med.

    SvarSlett
  2. Enig - andre ting betyr i praksis mer. Beregningen min tar kun hensyn til skovekta og ikke andre faktorer. Tenkte å skrive litt om andre ting etterhvert, men må samle stoff først...

    SvarSlett