mandag 28. mars 2011

Playitas dag 8: Hjemreise

Sitter på flyet og oppsummerer treningsuka på Playitas. Avsluttet treningsuka med løpetur sammen med Tor Eirik, Øyvind J og Øyvind L. Har vært en fin uke med mye variert trening. Totalt har jeg logget 27:30 på disse 8 dagene.

Mengdemessig høres dette voldsomt mye ut, men siden vi har variert mellom svømming, sykling og løp så har uka belastningsmessig ikke vært overraskende tøff. Faktisk var intervalløkta på beina den aller tøffeste, og den jeg virkelig kjente dagen etter. Sett i lys av timer og km har det blitt mindre løping enn planlagt, men dette er nok fornuftig i lys av totalbelastningen. Ikke tvil om at løping er vesentlig tøffere på kroppen enn både sykkel og svømming. Har sluppet unna skader - mitt primære mål -men kjente at jeg har brukt ukjente muskler og sener i beina på syklingen.

Har min sterkeste øvelse på løping, ikke overraskende. Både når det gjelder fart og utholdenhet. Løp 67 km i løpet av samlingen.

Har lært mye teknikk på svømming. Her bidrar drills til å trene stabilitet, rotasjon og isettet av hendene. Føttene kan stort sett glemmes, de skal spares til sykkel og løp. Svømming er min dårligste øvelse, men svømmer bra nok til å kunne klore meg igjennom en konkurranse. Svømte 11,5 km i løpet av samlingen.

På sykkel har det vært en opplevelse å sykle i felt, det har jeg ikke prøvd mye av tidligere. Mye å spare på å ligge korrekt i forhold til vinden og den som ligger foran. Sikkerhetsmessig: bruk av tegn for å varsle farer, sprekker i asfalten (som det knapt nok fantes), ugreit underlag osv.  Har mye å hente på sykkel, men dette henger nok sammen med den ikke-eksisterende treningsmengden som er nedlagt. Syklet 351km i løpet av samlingen.

Treningsleiren gir en god mulighet for mye, variert trening i oppkjøringen til en ny sesong. Opplegget gir rom for stor grad av individuell tilpasning, men den sosiale delen henger jo sammen med at man deltar på det som skal skje, Playitas er et fantastisk sted for trenings- og aktivitetsinteresserte. Ser ikke bort fra at jeg reiser dit igjen – enten som del av Heltefabrikken.no’s opplegg, eller i egen regi!

Thumbs up til Heltefabrikkens ledere og instruktører som bidro til å gjøre dette til en effektiv, lærerik og god treningssamling!

Logg:
Løp: 14 km (1:10)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar